Житло в стилі автомобіля Хонда Я і моя дружина - проектувальники-будівельники. Ми звели чимало будинків, де використовували для оздоблення алебастр і штукатурку, які в поєднанні з необробленими балками надавали приміщень особливий стиль.

Одного разу нам запропонували побудувати будинок на верхній частині схилу пагорба, що круто спускався до річки. Причому замовниця хотіла отримати житло в стилі автомобіля «Хонда» — просте, компактне, економічне, добротно збудовану і відносно дешеве. Тому свій проект ми назвали «Будинок Хонда».

Побудувати навіть маленький і www.postroil.com — важка робота. «Будинок Хонда» прямокутний, двоповерховий, розміром 6x13,8 м з односхилим дахом. На верхньому поверсі дві спальні, розділені розсувними дверима. На кожному поверсі є ванна. Ширина вітальні — 6 м при висоті стелі біля високої стіни теж 6 м. Відчуття простору посилюється за рахунок їдальні, розташованої в центрі будинку під спальнями другого поверху. Кухня займає всю західну стіну — стіл для сніданку можна побачити відразу від вхідних дверей. На південній стороні багато скла. Тут дві пари здвоєних дверей ведуть на терасу, влаштовану на рівні першого поверху і збільшує корисну площу.

КОЛОНИ І БАГАТОШАРОВА КЛЕЄНА БАЛКА ФУНДАМЕНТУ

Перша проблема, яку треба було вирішити при будівництві цього будинку, — як організувати місце для автостоянки і влаштувати www.postroil.com на досить крутому (25°) схилі. Крім того, замовниця хотіла отримати гараж і комору. Щоб задовольнити цим вимогам, ми розташували будинок у верхній частині ділянки, де його тераса перекриває гараж і комора.

Наш будинок стоїть на бетонних колонах 0600 мм, встановлених в два ряди. Ми знали, що шар піщано-глинистого ґрунту завтовшки 1,5 м повільно переміщується вниз по пагорбу. Щоб колони стали міцно і не сповзали разом з грунтом, вони повинні входити на 3 м в корінну породу, мати багато арматури і бути великого діаметру.

Виходячи з кількох міркувань замість литих горизонтальних балок, що проходять поперек схилу і передають вагу стін на труби, ми застосували багатошарові клеєні балки перетином 200x350 мм. Такі балки, покладені впоперек схилу, можуть опинитися на шляху ґрунту, яка зісковзує вниз. Тому ми встановили балки так, щоб вони трохи піднімалися над грунтом. Ще одна важлива проблема — буріння на схилі, де точно пробити отвори в потрібних місцях дуже важко: при зустрічі з великим каменем бур відводить; готові свердловини потрапляють під гусениці трактора, а купи грунту приховують розмітку.

Після буріння отворів для всіх колон ми краном опустили в шурфи каркаси з www.postroil.com. Після цього в шурфи закачали бетон, не доходячи 0,6 м до рівня землі і залишивши зовні арматуру для зрощування з наступною конструкцією. Потім встановили на залиту в землю колону опалубку і до кожного каркаса колони прив'язали дротом кронштейни для балок.

Для вирівнювання кронштейнів в горизонтальній площині ми зробили модель багатошарової www.postroil.com, з'єднавши разом кілька прямих дощок 50x150 мм Прикріпили їх тимчасово болтами до кронштейнів і залишили у потрібному положенні всю збірку, поки встановлювали опалубку. Стовпи першого і другого рядів з'єднані так званими «павуками» — бетонними балками, покладеними вздовж схилу. Вони відлиті прямо на грунті і підвищують жорсткість колон. Так як ці балки орієнтовані по схилу, за ним добре скочується земля.

Як ми і очікували, два ряди колон були не зовсім паралельні, але схема кріплення з www.postroil.com давала деяку можливість маневру. Я турбувався тільки про те, щоб торці колон виявилися досить високо над землею, так як статеві лаги трохи виступали за балки. Така конструкція дозволила нам звести на балках прямокутну платформу, точність встановлення якої було легко перевірити.

Житло в стилі автомобіля Хонда
МІСЦЕ ДЛЯ СТОЯНКИ Щоб отримати горизонтальну площадку, нам довелося вибрати близько 200 м3 землі, а для утримання залишився грунту звести опорну стінку висотою 5 м. Її побудували незвичайним способом. Спочатку ми розклали арматуру на землі, зв'язали дротом всі секції і встановили отриману конструкцію близько земляний стінки. Для відведення ґрунтових вод, що накопичуються біля стінки, ми використовували комбінацію міцного пластикового матеріалу з безліччю «шишок», що утворюють тисячі крихітних канавок для води, та фільтрувальної тканини, що оберігає ці канавки від забруднення частинками землі. Плівку з фільтруючою тканиною розклали за арматурою на земляний стінці і викликали бригаду бетонників. Через дві години заливка була закінчена. Цю ж стінку ми використовували в якості опори південно-східного кута будинку.

КАРКАС Після побудови прямокутної горизонтальної платформи першого поверху пиломатеріали зібрали в пачки і підняли їх краном на платформу. Каркас стін зібраний з стійок перерізом 50x150 мм при кроці 600 мм. Крокви встановлені з кроком 1200 мм. При такій конструкції залишається місце для укладання утеплювача в стіни, скорочується кількість розпилів порівняно з каркасом, у якого стійки розташовані з меншим кроком і треба свердлити менше отворів для сантехніки і електропроводки. Але стіни мали велику хвилястість і нахил. Щоб компенсувати хвилястість, ми застосували обшивку фанерою товщиною 12 мм замість 20 мм. з Огляду на отриманий досвід, зараз ми зібрали б каркас із стійок 50x100 мм при кроці 400 мм.

Фанерні панелі приклеєні на каркасі встик. Це допомогло герметизувати будинок, і ми отримали безліч панелей, що працюють на зріз і фіксують будинок у вертикальному положенні після висихання дерева. Так як будинок побудований в сейсмонебезпечному районі, в межах додатково встановили дві працюють на зріз фанерні панелі.

На другому поверсі підлога застелена шпунтованими дошками перерізом 50x150 мм (ялиця), укладеними на балки перетином 100x150 мм Дошки виглядають грубо, але в поєднанні з необробленими балками і штукатуркою результат виходить хороший. А так як вони служать підлогою верхнього поверху і стелею нижнього, укласти дошки можна просто і швидко. Але при такій конструкції шум проникає досить легко, хоча полегшується проведення комунікацій, так як немає робіт з підшитим стелею.

ЗМІНИ В ПРОЦЕСІ РОБІТ Зовнішній вигляд будинку, показаний на кресленнях, — не догма і може сильно змінитися при www.postroil.com. Ми зрозуміли, що більшість будівельних концепцій розвиваються в процесі роботи. Та нововведення не завжди означають подорожчання. Щоб було простіше збирати каркас і забезпечити кращий огляд, ми перемістили кілька вікон. На верхньому поверсі, в стіні між двома спальнями встановили пару розсувних дверей, що дозволяє більш раціонально використовувати приміщення. Горище для зберігання речей влаштували над холом у другій спальні (використовували простір, не враховане при проектуванні). Крім того, зменшили пральню, за рахунок чого змогли перемістити кухню трохи північніше і знайти місце для обіднього столу.

МАТЕРІАЛИ МІЦНІ, АЛЕ ЗА КОШТАМИ Ми використовували масивні, необроблені балки. Людям подобаються споруди, якщо вони виглядають грунтовно. Після монтажу даху, але до установки стін і вікон на місце ми зачистили необроблену деревину і шпунтовані стелі за допомогою піскоструминного агрегату. При проведенні штукатурних робіт трохи розчину потрапило на дерево, але він легко віддаляється вологою пензлем.

У нас були старі, багато разів пофарбовані двері. Їх теж зачистили пескоструйкой і перед нами постало чисте дерево. В щілинах залишили прожилки фарби — вони краще виявили текстуру.

Ми встановили готові вікна з масивними алюмінієвими рамами (вони у нас вже були). Але видимі частини рам покрили білою автомобільної емаллю на основі уретану. Таке покриття прослужить як мінімум 10 років, а додало воно до вартості вікон всього 10%.

Всі зовнішні поверхні всередині будинку заштукатурені в два шари з ручною затіркою. Такі стіни чудово поєднуються з деревом. Крім того, штукатурка — матеріал важкий, що дозволило використовувати її в якості «поглинаючої маси» для сонячного тепла. У наших енергетичних розрахунках майже 9000 кг штукатурки дозволили нам збільшити на 10% скління фасаду будинку.

Нижня частина будинку покрита кольоровою штукатуркою, а верхня обшита деревом «дошка-планка». Це обійшлося дорожче, ніж обшивка високоякісної фанерою, а прослужить набагато довше.


Дж. Сервейс(США)
За матеріалами журналу "ДІМ"